Sunday, November 25, 2012

Saat Aku Diberi Pilihan.

Manusia sentiasa diberi pilihan , itu tandanya kasih sayang Allah pada kita. Bagi saya, pilihan itu juga ujian.
saat aku diberi pilihan.buntu.
---------------------------
Rasanya tidak salah saya katakan, anak muda sekarang ingin benar cepat kahwin. Ingin menjaga diri katanya, adapun ingin ada orang yang menjaganya. Lebih manis cintanya selepas kahwin. Malahan, itu bukanlah sesuatu yang salah, saya malahan memuji anak muda yang punya cita-cita ingin lekas bernikah. Jika diteliti maksud hadis,

“Apabila seseorang melaksanakan pernikahan, bererti telah menyempurnakan separuh agamanya, maka hendaklah ia menjaga separuh yang lain dengan bertaqwa kepada Allah”     – HR Baihaqi dari Anas bin Malik

Saya juga tidak terkecuali. Teman-teman saya juga begitu. Alangkah cemburunya melihat rakan sebaya sudah membina masjid, mendirikan rumah tangga. Biasanya, tidak banyak yang saya nyatakan berkenaan soal ini, mengetahui perihal diri saya yang sudah pun diberi pilihan oleh Allah, berkali-kali.

Pilihan. Pada pendapat saya, saya kira ramai juga yang beranggapan bahwa mereka tidak diberi pilihan yang cukup, atau mungkin pilihan yang ada sukar sekali ingin dilaksanakan. Diluah mati emak, ditelan mati bapa. Susah benar ingin memilih mahu ditelan atau diluah, hingga pernah saya mendengar satu jenaka bahwa jika begitu, biarkan sahaja di dalam mulut, jangan ditelan atau diluah, tidak mahu ada orang yang mati! Namun, sampai bila bukan?
Pilihan itu datang tanpa pernah kita duga. Begitu juga ujian Allah. Hayati ayat Al-Quran yang bermaksud,

“Apakah manusia menyangka bahawa mereka dibiarkan dengan berkata, kami beriman kepada Allah, sedangkan mereka belum diuji. Sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang terdahulu daripada mereka semata-mata untuk mengetahui mereka benar-benar beriman atau mereka berdusta untuk beriman kepada Allah.” - Surah al-Ankabut: 2

Bagi saya, pilihan itu juga ujian. Dalam konteks hal ini, ujian berat yang sangat besar bagi saya. Saat itu, bagaikan tidak tertanggung hati kecil saya ini menerimanya. Hanya Allah yang tahu.

Istikharah-lah!Jujur saya nyatakan, saya jarang sekali mendirikan solat sunat istikharah. Jahilnya saya, sedangkan istikharah itu bukan cuma untuk jodoh.
Dari Jabir ra., ia berkata: “Nabi pernah mengajarkan kepada kami Istikharah dalam berbagai urusan, seperti mengajarkan sebuah surah dalam Al Quran. Kalau seseorang dari kamu menghendaki sesuatu, maka hendaklah ia solat dua rakaat, kemudian berdoa:

“Ya Allah! Aku mohon pemilihan Mu menerusi pengetahuan Mu dan aku mohon kekuatan Mu menerusi kudrat Mu serta aku minta pada Mu sebahagian dari limpah kurnia Mu yang sangat besar. Sesungguhnya Engkau amat berkuasa sedangkan aku tidak berkuasa, Engkau amat mengetahui sedangkan aku tidak mengetahui dan sesungguhnya Engkau amat mengetahui segala yang ghaib. Ya Allah kiranya Engkau mengetahui bahawa perkara ini adalah baik bagiku dalam urusan agama ku juga dalam urusan penghidupan ku serta natijah pada urusan ku, kini dan akan datang, maka tetapkan lah ia bagi ku dan permudahkanlah ia untukku, serta berkatilah daku padanya. Dan kiranya Engkau mengetahui bahawa perkara ini membawa kejahatan kepadaku dalam urusan agamaku, juga dalam urusan penghidupanku dan natijah urusanku, kini dan akan datang, maka elakkanlah ia dariku dan tetapkanlah kebaikan untukku sebagaimana sepatutnya, kemudian jadikanlah daku meredhainya.”– Hadis riwayat Imam Bukhari

Begitu lemah hati saya, lama benar saya menangis, tanpa membuat pilihan. Ada seketika itu, saya marah pada diri saya sendiri, mengapa saya begitu buntu untuk membuat pilihan. Ada yang berkata, “Pilihannya cuma dua – kalau suka terimalah, kalau tidak suka boleh menolak bukan?” Namun, saya benar-benar tidak tahu apa yang saya inginkan. Saya inginkan kebaikan, bukankah ini suatu kebaikan? Bagaimana harus saya tolak kebaikan? Saya fikirkan apa hikmah Allah beri saya semua ini, adakah saya benar-benar ikhlas kepadaNya. Ikhlaskah saya?

Kesudahannya, tiada mimpi yang saya terima, cuma keyakinan hati saya. Saya benar-benar harap itu petunjuk Allah buat saya. Bagi saya, petunjuk istikharah itu boleh datang berbagai cara. Tidak semesti dapat jawapannya jelas ya atau tidak. Cukuplah kekuatan saya meneruskan keputusan yang saya pilih. Saya bulatkan tekad dan kekuatan saya, dan saya beranikan diri saya membuat pilihan. 

Bagaimana dengan Istisyarah?
Padahal istisyarah (usaha mengumpul pendapat baik buruk) itu perlu sebelum istikharah (minta ketetapan hati membuat keputusan). Entah apa dan bagaimana harus saya khabarkan pada mereka. Namun, di kalangan sahabat- sahabat yang sudah sedia tahu, saya minta pendapat mereka satu persatu. 

Melihat perkahwinan sebagai medan untuk menerima, menjadikan kita sering gelisah dan hidup meminta-minta.
Melihat perkahwinan sebagai medan untuk memberi, akan menjadikan kita lebih memikirkan soal PERANAN dan bukannya HAK yang tidak berkesudahan.

Jawapan Murabbi saya  : “Sungguh, aku tidak mengetahui apa yang ada dalam hatimu. Mintalah pada Allah, Dia lebih mengetahui yang terbaik buat dirimu”

ya Allah, tuntunilah langkah ku.
To be continue.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...